spelling


Als uw kind moeite heeft met spellingcategorieën, is

het belangrijk om eventuele hiaten te achterhalen.. Ik

kan het PI-dictee afnemen. Dit dictee biedt niet alleen

inzicht in het niveau van de spellingvaardigheid van

uw kind, maar ook in mogelijke spellingachterstanden.

De afname van het PI-dictee leidt tot een

foutenanalyse, die de specifieke deelvaardigheden en

spellingcategorieën identificeert waar uw kind moeite

mee heeft. Op basis van deze analyse kan ik concrete

handelingsadviezen bieden. Bovendien is het PI-dictee

een onderdeel van het 'Protocol leesproblemen en

dyslexie', een landelijk gebruikt instrument voor het

signaleren en begeleiden van leerlingen met

leesproblemen.

fname PI dictee is tijdens een reguliere sessie,

desgewenst kunt u daar een verslag van krijgen.

De aanpak van de spellingsproblematiek zal ik zo veel

mogelijk laten aansluiten bij de methodiek die op

school wordt gehanteerd







Spelling op de basisschool:

Groep 3:

  • Basis spellen begint.
  • Focus op klankzuivere woorden.
  • Introductie van correcte spelling.

Groep 4:

  • Uitbreiding naar woorden met onzuivere ​klanken.
  • Kennismaking met "weetwoorden" zoals ei/ij, ​au/ou.

Groep 5 tm 8 :

  • Introductie van categorieën en aanleren van ​regels.
  • Focus op werkwoordspelling en grammatica. ​Dit wordt steeds ingewikkelder.